Barn i naturen

Posted: 22. mars 2014 in Uncategorized

En tankevekker. Og en svært interessant artikkel i linken. «Naturunderskuddsforstyrrelse» – ja da var det et ord for dette også… 🙂 Men virkelig godt skrevet. Anbefales!

Mari Valen Høihjelle

Image Hva skjer når skjerm- og innetid erstatter opplevelser, erfaring og læring ute i naturen? (Foto: Mari Valen Høihjelle)

Hva tenker du når jeg sier barndom og natur?

Jeg tenker på froskedammen vi alltid besøkte om våren, ekornene jeg ble venner med ved grantreet, bregneskogen vi lekte i ved nøkkelblombekken, den hemmelige stien vi fant under berget og de små eggene jeg stjal fra svarthvittfluesnapperen i fuglekassa – og den store sorgen da mamma fortalte at fuglemoren ikke ville ruge på egg mennesker hadde tatt borti. Jeg skulle jo bare låne dem litt!

Hva skjer når den naturlige lekeplassen og læringsarenaen som naturen er blir byttet ut med skjerm og innetid? I USA brukes diagnosen «naturunderskuddsforstyrrelse», nature deficit disorder (NDD), om barn som har sluttet å leke ute i naturen.

Min gode venn Sigrid Møyner Hohle har skrevet om nettopp dette i nettmagasinet Harvest. Jeg anbefaler artikkelen på det…

View original post 16 more words

Kommentarer
  1. Hei! Tusen takk for reblogg:)